OM PERNILLE

  • Jeg hedder Pernille Priya Broberg Balle og er født i 1981. Jeg bor på en lille gård på Amager sammen med min kæreste og vores dyr.
  • Jeg er uddannet pædagog fra Gentofte Pædagog Seminarium i 2007.
  • Jeg er uddannet på Rytmisk Musik Konservatorium med undervisning af Lotte Kærså, som var en af nutidens guruer inden for musik og rytmik.
  • Jeg er også motorikvejleder og blev færdig i 2009. Motorikvejlederuddannelsen har givet mig en større forståelse for børns udvikling.

Der er en velovervejet tanke bag alt hvad jeg gør og alle lege, bevægelser og sange er medvirkende til, at børnene udvikler vigtige kompetencer. Sangene jeg bruger i mine rytmiktimer, er fra den traditionelle danske sangskat – det er vigtigt for mig at videreføre dem til de næste generationer. Her skylder jeg Karen Marie Bille, (der har Spillebillen) en stor tak for at lade mig låne nogle af hendes søde sange og ligeledes Lotte Kærsås guldgrube af sange.

Jeg rytmikker på biblioteker, cafe`er og daginstutioner- vuggestue og børnehave og i foråret 2020, havde jeg i samarbejde med Plejehjemmet Løjtegårdsvej et event for de store børn 3-5 år (se under event).
Det er en gammel drøm jeg har gået med, hvor man forenes generationer i mellem.

Den længere version

Jeg har, fra jeg var helt lille, vidst jeg ville arbejde med børn.

Som 19-årig blev jeg ansat i en integreret vuggestue og børnehave. Der var tilknyttet en rytmikpædagog. Det var mit første møde med rytmikken og jeg blev meget inspireret af hendes tilgang til børnene. Hun var inspireret af Astrid Gøssel.

Jeg blev færdig med pædagoguddannelsen fra Gentofte Pædagog Seminarium i 2007 og skrev Bachelor om netop Astrid Gøssel, som var bevægelses-pionér i 30´erne. Hun var præget af holismen og brændte for tanken om det hele menneske (dengang foregik børne- og voksengymnastik i rækker og geled). Hun tog udgangspunkt i børns spontane leg netop ud fra tanken om det hele menneske, som bygger på en sammenhæng mellem læring og forståelse og mellem barnets motoriske, rytmiske og musikalske udtryk. Hun kaldte det gøsselgymnastik.

”I stedet for at foreskrive Børnene Bevægelser, maa vi lade Bevægelserne rette sig efter Børnene. Kun det Barn der har opfundet en Bevægelse, behersker denne til fuldkommenhed.”

I 2007 meldte jeg mig også til et lille kursus hos tidens store rytmikguru Lotte Kærså, som netop arbejder ud fra ”Gøsselgymnastikken”. Jeg fik så meget blod på tanden, at jeg søgte ind på Rytmisk Musik Konservatorium, hvor hun underviste. Jeg blev optaget som den sidste og klart yngste elev. Grunden var, at hun syntes jeg var for ung, men der var noget ved mig, så hun syntes, jeg skulle have en chance.

Jeg arbejdede ved siden af i en børnehave, hvor jeg fik lov at praktisere, hvad jeg lærte. 
Her lavede jeg rytmik for alle børnehavebørnene og fik god erfaring med rytmikken for de 3-5-årige. Inger Zahle (også rytmikguru og arbejdskollega til Lotte Kærså), tidligere ansat, kom en gang i mellem og inspirerede til yderligere læring.

Sidenhen tog jeg uddannelsen som motorikvejleder ved Anne Brodersen for at få forståelsen af børns (babyers) motoriske udvikling og blev færdig i 2009. Her lærte jeg bl.a. om vigtigheden af at stimulere de 3 primære sanser: Labyrint, føle- og muskel/led sansen som ligger nederst på børns udviklingsstige, samt refleksernes gavn fra liggende til stående stilling.

Teorien er blevet anerkendt viden, og DGI, vuggestuer og børnehaver bruger den flittigt rundt om i landet.

Mit første babyrytmikhold havde jeg i 2010 på Vesterbro i Saxogade i ”Hva´ Så” butikken, som var en kombination af et mødested for kvarterets hjemmegående mødre og en genbrugsbutik, hvor stort set alt tøj og legetøj kostede 30 kr. Det kostede blot 25 kr. at gå til rytmik, for tanken var, at alle skulle kunne være med, og den tanke var og er jeg vild med! Butikken er desværre lukket i dag.

Jeg blev oplært af Sarah Szinay, da hun skulle på barsel og overtog hendes timer der. Det er hendes fortjeneste, at jeg i dag laver babyrytmik, og jeg er hende dybt taknemmelig for hendes hjælp og støtte, for hun er om nogen dygtig til sit arbejde og har i dag ”Rytmik for Børn”.

I 2011 fik jeg mit 2. rytmikjob, denne gang på Ørestad bibliotek, og derefter fik jeg stille og roligt mere og mere at lave, og har i dag flere rytmikhold hver uge både på Amager, Nordhavn, Vesterbro og Valby.

Jeg rytmikker i dag på biblioteker, cafe`er, barselscafèer og daginstutioner- vuggestue og børnehave og her i foråret 2024 havde jeg (igen) i samarbejde med Plejehjemmet “Slottet” et event for de store børn 3-5 år . Det er en gammel drøm jeg har gået med, hvor man forenes generationer i mellem.

Der er en velovervejet tanke bag alt hvad jeg gør og alle lege, bevægelser og sange er medvirkende til, at børnene udvikler vigtige kompetencer. Sangene jeg bruger i mine rytmiktimer, er fra den traditionelle danske sangskat – det er vigtigt for mig at videreføre dem til de næste generationer. Her skylder jeg Karen Marie Bille, (der har Spillebillen) en stor tak for at lade mig låne nogle af hendes søde sange og ligeledes Lotte Kærsås guldgrube af sange.

Inspirationen & historien bag rytmikken

Jeg er inspireret af Astrid Gøssel der var bevægelses-pionér og kom frem i 1930erne med hendes “Gøssel gymnastik” og holistiske tankegang -tanken om det hele menneske. Dengang foregik børne- og voksengymnastik i rækker og geled.

Hun så hvert udviklingtrin som noget særligt og målet med hendes teori var med udgangspunkt i barnets “egenbevægelser” = frie improvisatoriske bevægelser. f.eks. at barnet skulle lære at kravle.
Hun tog udgangspunkt i børns spontane leg som bygger på en sammenhæng mellem læring og forståelse mellem barnets motoriske, rytmiske og musikalske udtryk.

Sammen med komponisten Bernhard Christensen, som opdagede improvisationen i jazzen der havde sine rødder tilbage fra Afrika, har de banet vejen frem for rytmikken herhjemme i Danmark.

Rytmik beskrivelse: denstoredanske.leks.dk

Siden da er andre store guruer kommet til som bla. Sus Houch, Søren Hedegaard og Inger Zahle. Men den største er Lotte Kærså som helt indtil hun gik bort for få år siden underviste på Københavs Rytmisk Konservatorium.

Ens for den alle er at de inspireret af Astrid Gøssel og Bernhard Christensen.

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen